طراحی سایت و بهینه سازی حرفه ای سایت در اصفهان

چگونه موتورهای جستجو کار می کنند؟

چگونه موتورهای جستجو کار می کنند

اولین اصل اساسی که شما در رابطه با SEO نیاز دارید یاد بگیرید این است که، موتورهای جستجو انسان نیستند . در حالیکه برای هر کسی ممکنه  تفاوت بین اینکه افراد چطور صفحات وب را مشاهده می کنند و یا موتورهای جستجو چطور صفحات را مشاهده می کنند واضح نباشد .

برخلاف انسانها ، موتورهای جستجو دراوین تکست هستند (text-driven ). هر چند که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است اما موتورهای جستجو به دور از موجودات هوشمند هستند که می توانند زیبایی یک طراحی رو احساس کنند ، یا از صداها لذت ببرند و یا حرکت در فیلم را مشاهده کنند . در عوض موتورهای جستجو خزیدن در وب ، نگاه کردن در آیتم های ویژه سایت و روش های گرفتن ایده برای اینکه سایت در مورد چه چیزی هست را می دانند .

این توضیح مختصر خیلی دقیق نیست چرا که در عنوان بعدی خواهید دید که موتورهای جستجو چه فعالیت های را  به منظور ارائه نتایج جستجو انجام می دهند. Crawling , Indexing , Calculating , Retrieving

در ابتدا موتورهای جستجو خزیدن در وب را برای آنچه که وجود دارد آغاز می کنند . اینکار توسط یک قطعه نرم افزار به نام خزنده یا عنکبوت یا گوگل بوت انجام می شود . عنکبوت به دنبال لینک از یک صفحه به صفحه ی دیگر و ایندکس کردن هر چیزی که به روش خودش آنرا پیدا می کند ، هست. با در نظر گرفتن تعداد صفحات در وب غیر ممکن است برای یک عنکبوت به بازدید از یک سایت روزانه ، فقط برای دیدن اینکه اگر صفحه ی جدیدی ظاهر شده باشد و یا صفحات وجود داشته شده اصلاح شده باشد . گاهی اوقات خزنده ممکن است بازدید از سایتتان را برای یکی دو ماه دائماً زیر نظر داشته باشد .

شما می توانید چک کنید خزنده چطور وب سایت شما را می بیند . همانطور که قبلاً ذکر شد ، خزنده ها انسان نیستند .

آنها تصاویر ، فیلم های فلش ، جاوااسکریپت ، فریم ها و کلمات عبور محافظت صفحات و دایرکتوری ها  را مشاهده نمی کنند . بنابراین اگر شما تانس(Tons ) دارید روی سایتتان . شما بهتر است اجرا کنید شبیه ساز عنکبوتی را ، و زیر اجرا ببینید اگر این موضوعات قابل مشاهده توسط عنکبوت هستند .

اگر آنها قابل مشاهده نیستند ، ایندکس نمی شوند ، پردازش نمی شوند، اسپایدر شده نخواهند شد و ... در یک کلام آنها غیر موجود برای موتورهای جستجو هستند. 

پس از خزیدن در یک صفحه ، عنکبوت گام بعدی اش ایندکس کردن محتوا است . صفحه ی ایندکس شده در یک پایگاه داده غول پیکر ذخیره میشود، جایی که بعداً می تواند آنرا بازیابی کند .

اساساً فرایند ایندکس ، شناخت کلمات و عباراتی که بهترین توصیف صفحه و اختصاص صفحه به کلمات کلیدی خاص است. 

برای انسان ممکن نیست پردازش چنین مقدار اطلاعاتی اما عموماً موتورهای جستجو هستند که فقط می توانند اینکار را انجام بدهند . گاهی اوقات معنای صحیح یک صفحه را موتور جستجو نمی تواند بفهمد،  اما اگر شما کمک کنید بوسیله بهینه سازی ، صفحات سایتتان را،  طبقه بندی صفحات صحیح شما و دریافت کسب رتبه بالاتر از موتور جستجو آسانتر خواهد شد .

هنگامی که توسط کاربران اینترنتی درخواستی در یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل Search میشود . موتورهای جستجو آنرا پردازش می کنند . بدین صورت که رشته جستجو مقایسه می شود با صفحات ایندکس شده در پایگاه داده و چون این احتمال هست که بیش از یک صفحه (عملاً میلیونها صفحه است ) محتوا برای رشته ی جستجو وجود دارد . موتور جستجو شروع می کند به محاسبه ارتباطی از هریک از صفحات در صفحه اول با رشته جستجو.

الگوریتم های مختلفی برای محاسبه ارتباطی وجود دارند . هر یک از این الگوریتم ها وزن نسبی متفاوتی برای فاکتورهای رایجی مانند چگالی کلمات کلیدی ، لینک ها و متا تگ ها دارند . به همین دلیل است که موتورهای جستجوی مختلف برای رشته ی جستجو با جستجوی متفاوتی که دارند، نتیجه متفاوتی از صفحات را ارائه می دهند .

یک واقعیت شناخته شده این است که تمام موتورهای جستجوی بزرگ مانند yahoo, google, bing و .. در فواصل معینی الگوریتم های خود را تغییر می دهند . اگر شما می خواهید صفحاتتان در نتایج جستجو در رتبه بالایی باشد ، شما نیاز دارید به انطباق صفحاتتان با آخرین تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو .

یکی از دلایلی که (دیگر رقبای شما ) اگر شما می خواهید در رتبه بالا قرار بگیرید باید به آن توجه کنید این است که باید تلاشی دائمی برای سئو و بهینه سازی سایتتان اختصاص بدهید.

آخرین مرحله موتورهای جستجو فعالیت برای بدست آوردن نتایج است . در واقع آن چیز بیشتری جز سادگی نمایش دادن آنها در مرورگر نیست . صفحات زیادی برای نتایج جستجو وجود دارند که از بیشترین  ارتباط به سایتها به کمترین ارتباط طبقه بندی شده اند .

 

 

 سئو چیست                                                                                           تفاوت بین موتورهای جستجوی بزرگ 

 

 

ترجمه شده توسط : فاطمه باقری کارشناس بهینه سازی سایت در گیلدا وب